Tutup Iklan Close Ad
Connect with us

Kesihatan

Dalam Seminit Tabur Benda Ni Kutu Bersarang Tewas

Published

on

Tempat tidur sepatutnya menjadi tempat yang paling selesa dan bersih dari kuman. Tetapi tempat tidur yang tidak dibersihkan mahupun dijaga boleh dijangkiti kuman ataupun kutu.

Apabila hal ini berlaku, hal pertama yang anda perlu lakukan ialah mencuci kesemua pakaian anda dengan baking soda atau cuka. Semua perabot kayu di rumah perlu diperiksa kerana mereka lebih membiak di mabel kayu.

Dibawah ini adalah cara untuk membasmi kuman mahupun kutu jika ia tersebar di rumah anda :

Garam
Garam boleh membunuh kutu di tempat tidur anda. Taburkan sedikit di tempat tidur anda dan ia akan membunuh secara langsung.

Cuka
Percikkan sedikit cuka di tempat tidur anda untuk membunuh kutu di tempat tidur.

Jus Bawang
Hancurkan bawang dan ambil airnya, bawang yang tajam boleh mematikan mereka.

Minyak Lavender
Bau dari bahan ini boleh membantu membunuh dengan singkat. Untuk cara yang efektif, letak lavender kering dalam kain dan letakkannya di tempat tidur anda.

Click to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Kesihatan

Badan Kurus Kering Susah Nak Gemuk. Kenapa?

Published

on

By

Mesti anda ada family ataupun kawan yang jenis badannya kurus tapi kuat makan? Nak tahu kenapa? Ini sebab-sebabnya:

STRESS

Orang yang stress biasanya kurang nafsu makan. Hal inilah yang menyebabkan badan menjadi kurus dan susah gemuk.

SUKA TIDUR

Orang yang suka tidur lebih cendurung untuk kurus dan susah untuk gemuk. Jadi, kalau nak badan lebih berisi kurangkan aktiviti tidur anda.

KURANG BERSUKAN

Bersukan merupakan aktiviti yang mneyihatkan badan, banyak manfaat yang diperolehi dari aktiviti bersukan. Namun sayangnya ramai yang malas untuk melakukan aktiviti ini.

KEKURANGAN NUTRISI

Penyebab lain tubuh kurus kering dan susah gemuk ialah kerana kekurangan kandungan nutrisi dalam tubuh badan. Nutrisi merupakan merupakan zat yang sangat diperlukan oleh tubuh badan. Kesan kekurangan nutrisi akan menyebabkan tubuh badan terganggu. Lebihkan makan sayur dan buah.

FAKTOR GENETIK

Penyebab badan kurus kering dan susah gemul yang terakhir ialah kerana faktor genetik. Jika anda merupakan salah seorang yang memiliki badan yang kurus kering kerana faktor keturunan ini anda harus menerimanya dengan redha dan hati yang terbuka. Biar kurus tapi sihat!

Continue Reading

Kesihatan

Tak Sempat Nak Pergi Gym? Nah, Kami Bagi Regangan Yang Boleh Buat Dekat Rumah Je

Published

on

By

“Balik dari office dah pukul 7 petang, bila masanya nak pergi gym untuk bersenam. Lepas tu kalau nak pergy gym malam, bila masanya nak luangkan masa bersama keluarga? Kan?”

Ok, sekarang korang dah tak boleh cari alasan lain lagi untuk tidak bersenam langsung. Kali ini kami nak kongsikan 4 jenis regangan yang korang boleh buat dekat rumah je. Tak perlukan apa-apa equipment langsung. Just ruang yang selesa.

1. The Cobra

Yoga bhujangasana cobra pose by woman in white costume on green grass in the park around pine trees

Regangan ini akan memberi kesan pada bahu, bahagian belakang, dada, abs , paha dan juga obliques.

Cara nak buat:
1. meniarap di atas tikar dan regangkan tangan ke hadapan.
2. Kemudian, perlahan-lahan angkat dada ke atas
3. Dongakkan kepala ke belakang dan buat selama 20-30 saat

2. The Warriros

Beautiful sporty fit yogini woman practices yoga asana Virabhadrasana 1 – warrior pose 1

Regangan ini memberi kesan pada bahagian paha, belakang dan juga abs

Cara nak buat:
1. Dari posisi berdiri lakukan satu langkah yang besar dengan meletakkan kaki kiri ke belakang. Dan pusingkan kaki kiri lebih kurang 45 darjah
2. Bengkok kan kaki kanan lebih kurang 90 darjah. Jadi, lutut anda akan berada betul-betul di atas buku lali. Kaki kiri pula sentiasa lurus.
3. Angkat kedua-dua tangan ke atas dan kekalkan posisi ini selama 25- 30 minit

3. The Bridge

Yoga Asana

Pose ini akan meberi kesan yang efektif pada bahagian paha, kaki dan abs

Cara nak buat:
1. Baring secara lurus dan regangkan kedua-dua lengan di tepi.
2. Perlahan-lahan angkat badan anda dengan membengkokkan kaki lebih kurang 90 darjah
3. Tekan bahu anda pada lantai dan lakukan posisi ini selama 10-15 saat

4. Downward Facing Dog

Vintage retro effect hipster style image of sporty fit woman doing yoga asana Adho mukha svanasana – downward facing dog – at tropical waterfall

Regangan ini akan memberi kesan pada kaki, paha, bahagian belakang, bahu dan juga lengan

Cara nak buat:
1. Mulakan pada bahagian tangan dan lutut.
2. Waktu melepaskan nafas, luruskan lengan dan juga lutut anda
3. Kemudian tekan tumit kea rah lantai dan kepala anda akan mengadap kaki
4. Lakukan posisi ini selama 15-20 minit

Sumber: Brightside.me

Continue Reading

Kesihatan

Alah Terhadap Makanan Laut, Kanak-Kanak Maut Selepas Terhidu Bau Ikan

Published

on

By

Alahan makanan didefinisikan sebagai kesan tindak balas yang memudaratkan daripada sistem imunisasi badan terhadap makanan atau minuman.

Alahan bukan perkara yang patut dipandang ringan. Tahukah anda alahan yang serius boleh membawa maut?

Seorang kanak-kanak berusia 11 tahun maut selepas terhidu bauk ikan yang sedang dimasak akibat alahan.

Cameron Jean Pierre, 11, dari Amerika Syarikat dilaporkan sesat nafas selepas terbau ikan kod yang dimasak neneknya.

Difahamkan, kanak-kanak itu dikatakan menghidap asma serta mempunya alahan makanan laut.

Menurut pakar alahan dan asma, Dr. Adela Talylor dari Klinik Mayo di Wisconsin, wap atau asap yang terhasil ketika memasak makanan laut juga boleh menyebabkan alahan lebih-lebih lagi di tempat tertutup,

Jenis alahan yang dihadapi mangsa sangat jarang berlaku menurut pediatrik d Hospital Mount Sinai.

Continue Reading

Kesihatan

4 Cara Untuk Memotong Kadar Pengambilan Gula

Published

on

By

Oleh: Azwar Kamaruzaman

“Aku dah tak ambil nasi dua bulan, tapi kurus sikit je. Kenapa erk?”
“Kau minum manis tak?”
“Air manis tak boleh tinggal doe…”

Ini masalah kebanyakkan daripada kita. Nak ber-diet untuk kuruskan badan tapi ikut cara yang tidak betul. Jadi, kali ini kami nak kongsi dengan korang macam mana nak mulakan diet.

Sebenarnya, musuh utama berat badan adalah gula. Gula yang berlebihan ni lah yang menyebabkan kita menjadi susah untuk menurunkan berat badan. Maka, kalau korang nak start diet, better mulakan dengan memotong kadar pengambilan gula.

Susah kalau tak ambil gula?

Jangan risau kami nak kongsi dengan korang macam mana cara terbaik untuk kurangkan kadar pengambilan gula mengikut panduan kolumnis kesihatan portal The Times, David Leonhardt.

1. Jangan Minum Minuman Bersoda

Kalau nak diet jangan sesekali minum air yang bergas. Buang dari pemikirkan anda bahawa minuman seperti coke zero dan pepsi zero itu sebenarnya bagus. Sebab dikatakan minuman diet tersebut mempunyai lebih 47 peratus gula tambahan.

2. Jaga Sarapan Anda

Jangan tertipu dengan makanan breakfast yang korang selalu beli yang kononya sihat dan natural. Sebagai contoh, yogurt yang berperisa pun dipenuhi dengan ula dan jus minuman yang kononnya natural pun sebenarnya mengandungi gula yang tinggi.

3. Cek Sos Sebelum Makan Sos juga antara makanan yang mengandungi jumlah gula yang tinggi. Jadi, seelok-eloknya baca label dahulu sebelum guna. Antara sos yang tak ada gula seperti Prego’s Marinara dan Vinegar salad dressing.

4. Cuba untuk reset diet
Mr. Leonhardt ada menyarakan untuk reset balik diet asal. Setiap kali pergi ke pasar untuk membeli barang dapur, periksa dan semak terlebih dahulu bahan-bahan yang ada di dalam makanan yang dibeli. Dan lihat kandungan atau term gula yang selalu digunakan seperti dextrose, fructose, saccharose, agave nectar dan lain-lain lagi.

 

Sumber: nytimes.com

Continue Reading

Info

Kena Makan Buah-Buahan Sebelum Atau Selepas Makan?

Published

on

By

Cara makan buah kedengaran seperti sesuatu yang mudah untuk dilakukan malah anak kecil pun boleh makan tanpa perlu diajar, tapi adakah anda yakin atau tahu cara makan buah yang sebenarnya? Banyak orang telah salah mengenai  cara makan buah. Artikel kali ini kami akan berkongsi kepada anda bagaimana cara untuk makan buah yang betul agar anda mendapat manfaat yang maksima. Ikuti perkongsian dari Dr Abdul Rahim.

a. Klu doc/anda mkn buah2an ketika perut KOSONG; di dapati enzim untuk hadam buah amat tinggi dlm organ pencernaan/perut/ usus kita ketika ni. Maka gula ringkas dlm buah cepat diserap oleh usus ketika perut kosong. Ketika tu perut amat mudah memproses semua nutrisi & tubuh doc/ anda dpt manfaat paling optimum dr buah2an tersebut. Lps tu jika makanan berat masuk, makanan tu akan dicerna dgn lebih baik & berkesan. Ikut kajian, terbaik ambil buah 20-30 minit hingga 1 jam sebelum ambil makanan berat. 😊😊

b. Oleh tu terbaik, nak makan buah adalah awal pagi ketika perut kosong, iaitu sebelum sarapan, atau masa antara sarapan & makan tengahari.😉😉😉

c. Klu doc/anda ambil buah ketika makan mkn berat. Buah2 ni & mkann masuk sekali. Ia perlukan masa yg banyak untk dicerna, sehingga banyak nutrisi penting dr buah ni akan terbuang percuma bagitu je krn lamanya proses pencernaan tu. 😓😓

d. Sama je jika doc/anda Makan buah SELEPAS makan berat hanya menyebabkan penyerapan zat jadi lebih lambat, hingga bila kita paksa makan buah juga, perut akan rasa sebu, pedih ulu hati atau ketidakselesaan. Ada yg sakit perut atau cirit birit….tu le sbbnya.🤔🤔🤔🤔. Hrp uoll dpt ilmu ni.

5. Apa lagi…Orang Penang kata: bukan senang nak TUKAR MIND SET org kita yg lepas mkn atau kenduri makan BUAH. Hihihi🤣🤣🤣🤣 Tak pa le…mula le je dgn diri kita, keluarga kita baru masyarakat.

 

Continue Reading

Kesihatan

Rutin Angkat Kaki Boleh Lancarkan Peredaran Darah

Published

on

By

Banyak senaman boleh dilakukan tanpa perlu bergerak ke mana-mana. Salah satunya senaman mengangkat kaki ke atas. Korang boleh lakukan setiap hari pada waktu terluang.Hanya baring, angkat kaki ke atas dan sandarkan ke dinding.

Walaupun nampak ringkas, tapi mengangkat kaki dapat berikan banyak manfaat untuk kesihatan tubuh. Salah satunya dapat melancarkan peredaran darah di seluruh bahagian tubuh.

1. Melancarkan sistem pencernaan

Dengan mengangkat kaki, aliran darah dalam organ meningkat dan sekali gus melancarkan sistem pencernaan.

2. Kaki terasa ringan

Kaki yang terasa berat dn bengkak adalah disebabkan aliran darah di bahagian kaki kurang baik. Anda boleh lakukan terapi 20 minit ini untuk darah kembali lancar dan kaki terasa lebih ringan.

3. Menghilangkan Stress

Kunci untuk menghilangkan stress adalah dengan memiliki fikiran yang tenang dan aliran darah yang lancar. Peredaran yang lancar membuatkan oksigen tersalur dengan baik ke seluruh tubuh badan termasuk jantung dan otak. Secara tidak langsung tubuh akan lebih tenang dan tidak mudah stress.

4. Meningkat kualiti tidur

Terapi ini sangat sesuai untuk orang yang mempunyai insomia, Jika peredaran darah berjalan lancar, maka tidur pun akan jauh lebih nyenyak.

 

Kredit Wow Menariknya.

Continue Reading

Kesihatan

Tabiat Suka ‘Letup-Letupkan’ Jari Tak Elok Untuk Kesihatan

Published

on

By

Bila jari tangan atau kaki kita terasa lenguh pasti cepat sahaja kita nak mulakan habit kita dengan ‘meletupkan’ jari jemari tersebut dengan harapan dan percaya bahawa dengan cara itu ia dapat melegakan rasa lenguh tersebut.

Tapi sebenarnya betul ke dengan cara itu ia mampu melegakan rasa lenguh tu?

Perbuatan tersebut sama sekali tidak melegakan rasa lenguh malah ia hanyalah pengaruh otak kiri yang membuatkan kita percaya ialah cara yang betul.

Bunyi-bunyi hasil ‘letupkan’ tangan tu datangnya dari mana ya?

Bunyi tersebut datangnya apabila cecair pelincir jenis sinovial dan gas yang bertakung pada bahagian penyambung tulang itu berinteraksi.

Ketahuilah, tabiat ini sangat tak elok dan boleh membahayakan jari korang dalam tempoh jangka masa yang panjang.

 

Sumber: Wanista

Continue Reading

Info

4 Fakta Tentang Diabetis Yang Orang Selalu Silap

Published

on

By

#1 Diabetis Penyakit Orang Tua

Tidak! Diabetes merupakan penyakit kronik yang kerap dihidapi kanak-kanak dan anak muda. Terdapat kes kanak-kanak seawal usia 4 tahun, ada juga seawal usia 6 tahun menghidap diabetes Type 2 dan tidak kurang juga yang baru lahir dengan masalah yang sama kerana mewarisinya daripada ibu.

 

#2 Orang Gemuk Je Boleh Kena Diabetis. Orang kurus tak!

Tidak dinafikan mereka yang berlebihan berat badan berisiko tinggi mengalami diabetes kerana orang gemuk ni selalu dikaitkan dengan pengambilan makanan tinggi lemak, kurang serat, kurang bersenam dan sukakan makanan manis. Tetapi orang kurus atau kurang berat badan pun tidak terkecuali ya. Mereka yang berlebihan berat badan tu, jika secara tiba-tiba berat badan menyusut drastik jangan happy lompat bintang ya. Korang mungkin menghidap kencing manis.

 

#3 Diabetis Type 2 Tiada Tanda

Diabetes Type 2 selalu dikatakan sebagai pembunuh senyap tetapi hakikatnya ada beberapa tanda yang boleh korang kesan, tetapi tanda ni selalu tak diambil endah. Antaranya sering haus walaupun dah minum banyak air, kerap buang air serta kerap letih dan lapar.

 

#4 Pesakit Diabetis tak boleh makan gula dan ada makanan khas untuk mereka

Penghidap diabetes boleh ambil gula tetapi dalam kuantiti kecil. Sebaiknya makan makanan seimbang.

Continue Reading

Kesihatan

Kasut Oprah Ni Boleh Bantu Kurangkan Sakit Kaki

Published

on

By

Oprah, seorang pengacara yang tak perlu diperkenalkan lagi. Satu dunia dah kenal Oprah ni. Ramai yang mengidolakan Oprah dan Oprah juga antara wanita yang terkaya di Hollywood. Setiap gerak geri dan pemakaian pengacara itu sentiasa menarik perhatian.

Oprah juga mempunyai tatacara pemakaian yang menarik, semuanya on point.

Oprah juga sering menggayakan sneakers. Antara sneakers kegemarannya adalah daripada jenama Vionic Hattie sneakers. Sneaker ni  bukan lah dari jenama yang mewah tapi Oprah dah pakai dua kali untuk gambar majalahnya. Yang menariknya, sneaker itu membantu mengurangkan rasa sakit kaki dan sesuai untuk semua jenis aktiviti.

Kalau korang nak beli, boleh lah cari dekat laman web seperti zappos.com, dillards.com dan nordstorm.com.

 

Sumber: Yahoo Lifestyle

Oleh: Azwar Kamaruzaman

Continue Reading

Info

Kajian Mendapati, Bau Badan Manusia Punca Nyamuk Gigit

Published

on

By

Gigitan nyamuk akan menimbulkan bekas berupa benjol dengan warna merah serta rasa gatal. Tak ada orang yang suka apabila digigit nyamuk. Pelbagai penyakit berpunca dari gigitan nyamuk. Antaranya; demam denggi, malaria, virus zeka serta penyakit kaki gajah.

Memetik laporan Daily Mail, ada saintis yang mendapati nyamuk lebih tertarik kepada golongan manusia yang menghidap malaria.

Sekumpulan penyelidik dari Sweden berjaya mengenal pasti bau yang terhasil dari parasit malaria yang hanya boleh dikesan oleh nyamuk. Malaria berpunca dari parasit dan ia disebarkan oleh nyamuk. 

Universiti Stockholm, Sweeden turut menerbitkan sebuah jurnal sains hasil dari penyelidikan itu.

Sumber: CARI

Continue Reading

Trending