Tutup Iklan Close Ad
Connect with us

Kecantikan

Penting Sangat Ke Vitamin C Untuk Kulit?

Published

on

Oleh: Azwar Kamaruzaman

Selalu orang cakap kalau nak kulit cantik kena banyakkan vitamin C. Tapi kita abaikan sebab kita tak tahu macam mana Vitamin C tu boleh mencantikkan kulit. Jadi, kami nak kongsikan macam mana vitamin C ni sangat penting bukan je untuk cantikkan kulit je tapi untuk kulit yang sihat juga.

1. Kulit Mulus

Vitamin C ni boleh bertindak sebagai antioksidan. Benda ni boleh protect kulit daripada rosak pada bahagian luar disebabkan perkara-perkara seperti vahaya UV matahari, asap-asap kotor dan sebagainya. Jadi, korang kena banyakkan makan makanan yang mengandungi vitamin C suaya boleh mendapatkan kulit yang mulus.

2. Pigment Constructor

Kalau korang kurang Vitamin C kulit muka korang aka nada tompokan pada kulit. Jadi, cara terbaik untuk menghilangkan tompokan tersebut adalah dengan consume vitamin C. Tapi, tompokan hitam tu tak kan hilang dengan sehari je. Jangan lah mengharap hari ni makan vitamin C esok dah hilang. Sebab proses ni ambil masa.

Apa makanan yang mengandungi banyak Vitamin C?

Imej dari Singapore Food Blog

Seeloknya korang makan buah yang berwarna merah atau oren. Sebab buah-buah seperti Oren, strawberi, betik, kiwi dan jambu sangat tinggi dengan vitamin C.

 

Sumber: Cosmopolitan

Continue Reading
Click to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Trending